Stellan Strand

Stellan Strand om Röforsloppet:
 Stellan Strandh
Stellan Strandh 1909-1992.

"Finns ingen så trevlig backe och en allt igenom underbar publik"
 
Röforsloppet utanför Arboga har under årens lopp samlat de mest namnkunniga av landets förare och även några norska förare har prövat   sin lycka i Röfors. En blick tillbaka till 1935, då första Röforsloppet arrangerades visar att startlistorna upptagit många smått legendariska förare på både racerbilar och motorcyklar. Den   kanske mest namnkunnige av dessa ar innehavaren av rekordet i backen for mc racer Stellan Strand från Fritsla Han satte rekordet 1953 och det lyder på 41,94 sek
 
Inför Röforsloppet, det 27 : de i ordningen, har ,Stellan Strand berättat litet från tidigare tävlingar. Han gjorde sitt första lopp i Röfors 1937, då han på sin 350 cc Rudge vann loppet. Han har aldrig förlorat något Röforslopp och ändå har han tävlat i backen från 1937 fram till 1955 med undantag av krigsåren, då inga tävlingar hölls
 
Stellan Strand berättar, att han körde sin 350 cc maskin i många tävlingar efter kriget och slogs med 500-orna och ibland "tvålade" till dem.
 
- Det behövs, säger, Strand, inte så stor motorstyrka i Röforsbacken.
 
På tal om rekordet poängterade Stellan, att om han finge träna ordentligt i backen skulle han säkerligen kunna krypa ned till 40 sekunder.
 
År 1950 gick Stellan över till 500 cc och utplånade då Motala-Lindkvists rekord från före kriget. Det lydde på 44,53. Sedan dess har Stellan kapat av någon, halvsekund då och då och h ans nuvarande rekord från 1953 lyder på finfina 41,94. Det var en hård körning Strand gjorde i rekordloppet och hans forsade uppför backen på ett sätt som aldrig någon förare tidigare gjort. Till årets Röforslopp kommer Stellan Strand som åskådare, särskilt inbjuden, och troligen får publiken då se honom köra en runda upp och ned på en lånad racermaskin.
 
Man får då tillfälle, att se hans utstuderade korstil.
 
Det finns ingen backe, säger Stellan, som det varit så mycket nöje att åka i som just Röforsbacken, och inte heller har jag åkt inför en så underbar och trevlig publik som muntrar upp förarna under loppen. Publiken hejar och ger förarna ett stort stöd under tävlingen. Så skall det vara då blir det en riktig motorfest.
 
Stellan Strand har kvar, sin Jap-maskin, som står fix och färdig och glänsande. Den påminner honom om alla de glada stunder han, haft på tävlingar runt om och maskinen är för honom en verklig dyrgrip.
 
Sin första tävling gjorde Strand år 1929. Hari var då tjugo år gammal och körde Rudge. Sedan blev det Husqvarna och till sist Jap. Han är nu 54 år gammal och återfinns vid motortävlingar på skilda platser. Då signaturen ringde honom för en intervju stod han just i beredskap att ge sig iväg till Västkustloppet. Han har haft mycket roligt på tävlingsbanorna och det kanske bästa J hans tycke är, att han trots de många årens hårda tävlingar aldrig ådragit sig några svårare skador. Han har inte förlorat en enda arbetstimme genom olyckor i samband med tävlingar.
 
Backtävlingarna 'har alltid tjusat Stellan Strand, som inte alls funnit något nöje i landsvägsåkningen. Han minns från Röfors de flesta förare som tävlat där samtidigt med att han själv gästat backen och ur minnet räknar han upp namn såsom Barthelsson, Motala-Lindkvist, 0lle Blomberg, Sten Edlund (bördig från Fellingsbro), Börje Haag, Helmer Carlsson, Isberg, Biörnstad, Gunnar Andersson, Märta Melin Raymond Sjöqvist och Tore Berg, m. fl.
 

Lite fakta:

Stellan var känd som en av Sveriges bästa rundbaneåkare och backspecialister. Sina största framgångar vann han i 350-klassen. Under sina 27 tävlingsår, mellan 1929 och 1955, tog han inte mindre än 324 segrar. De främsta segrarna var NM-guldet 1938 och de tre SM-gulden, 1937, 1938 och 1939. Stellan tillhörde speedwaylaget Saxarna. Stellan Strandh föddes i Vårgårda kommun (Tegelbruket) och kom med sina föräldrar till Gingri 1923. Förutom att han under många år var aktiv på sin motorcykel hade han många uppdrag i SVEMO mellan 1946 och 1970. Bland annat som lagledare och tävlingsledare. Han var också flitigt anlitad i Sveriges Motorfederation. Sin idrottskarriär började han faktiskt som friidrottare i Fristads IF, men det var hela tiden till motorsporten han ville. I de civila drev han en lanthandel i Gingri.

Källa: Borås Idrottshistoriska Sällskap (BIS)